Access Basis

Korte omschrijving

In deze training leert u hoe u een database ontwerpt om samenhangende gegevens op te slaan. Access databases zijn vooral veel gebruikt binnen het MKB waarin de hoeveelheid gegevens enigszins beperkt is. Access databases worden ook ingezet op afdelingsniveau van grote organisaties. Voor de grote bedrijf brede databases is de grote broer van Access genaamd SQL Server een betere keuze. Voor SQL Server heb je helaas ook veel meer kennis nodig. 

De volgende hoofdonderwerpen komen aan bod in deze training

  • Ontwerpen van tabellen
  • Gegevens normaliseren
  • Relaties tussen tabellen
  • Gegevens invoeren via formulieren
  • Gegevens opvragen met query's en rapporten

Doel van de cursus

Na afloop van de cursus bent u in staat om een database op te zetten en aan te passen zodat het gebruikt kan worden voor gegevens opslag en opvragen daarvan binnen uw organisatie.

Voor wie is deze cursus bestemd ?

Dit is een beginners training! U wilt gegevens registreren (invoeren) die niet ergens anders in de organisatie voorhanden zijn. Access wordt ook vaak gebruikt om bestaande gegevens in te lezen en er informatie uit te halen. In dat geval doet u zelf niet aan gegevens invoer.

Voor het laatste genoemde scenario (geen invoer) adviseer ik u met klem om eens te kijken naar Power BI Desktop. Of naar Excel met de PowerPivot en PowerQuery invoeg toepassing. Deze programma's zijn daar veel geschikter voor en ook veel sneller.

  • Power users
  • Controllers
  • BI consultants
  • Data Analisten
  • IT support

Voorkennis

Enige affiniteit met cijfermatige data is een pré. 

Aanbevolen voor deze training:

Klassikaal 2 maal 3 uur op locatie
Via Teams 2 maal 3 uur online

Tijdens deze cursus leert u onder begeleiding van een zeer ervaren trainer om te gaan met Microsoft Access. De trainer wisselt de theorie af met demo's en u voert de oefeningen uit die perfect aansluiten bij praktijksituaties.

De cursus wordt gegeven met de Nederlandse of Engelse versie van Excel. Na afloop van de cursus ontvangt u digitaal naslagmateriaal in pdf-vorm en uitgewerkte oefenbestanden. Natuurlijk maakt u tijdens deze cursus ook aantekeningen.

Privé:

Privé trainingen Excel zijn per cursist wat duurder maar wel zeer effectief.

Zie ook

Onze pagina met trainingsvormen of de vergelijkingstabel.

Inhoud

De exacte inhoud van een training is altijd in overleg met u. Onderwerpen kunnen zowel toegevoegd als weg gelaten worden naar wens. Een training is dus altijd maatwerk. Onderstaande inhoud is wel een goede richtlijn voor deze training.

Tabellen

  • Maken van tabellen
  • Veldtypen
  • Opties voor ontwerp
  • Sleutelvelden, primaire en vreemde sleutels
  • Relaties tussen tabellen

Formulieren

  • Ontwerpen van een formulier voor invoer
  • Keuzelijsten, één op veel
  • Formulier eigenschappen
  • Kop- en voetteksten

Query's

  • Selectie query's
  • Parameter query's
  • Groeperen
  • Kruistabel query's

Rapporten

  • Ontwerpen van een rapport
  • Opmaak rapporten
  • Sorteren
  • Groeperen
  • Totalen

Tijdens deze cursus kan (in overleg) met uw eigen bestanden als lesmateriaal gewerkt worden

Planning In Company of Online via Teams
De datum waarop een training wordt gegeven is altijd in overleg met u. Er wordt pas een definitieve datum vastgelegd als alle agenda's (Cursisten, docent en eventuele trainingsruimte) met elkaar in overeenstemming zijn.

Investering voor 2 dagen training
Een In Company training met 3-8 deelnemers is 1.190 euro ex. BTW zonder bijkomende kosten. De investering voor deze training is mede afhankelijk van het aantal groepen, aantal deelnemers en de locatie. Neem contact op voor een passende offerte. 

  • Privé les, 3 uur volledig maatwerk is 575,00 euro ex. BTW
  • Lossen inschrijving per cursist is 495,00 euro ex. BTW
    U wordt dan ingedeeld in een klas voor 2 maal 3 uur les

Cursus vorm
Zie voor een geschikte cursus vorm deze informatie of vergelijk de verschillende cursus vormen in de vergelijkingstabel